Her er de fem finalister til Hjemmets kåring af Danmarks sødeste kassedame 2024

De fem finalister i Hjemmets kassedame-konkurrence 2024. Fra venstre: Joan Hansen, Rema 1000 i Odense. Bente Pedersen, Lidl i Hedensted. Steven Olsen, 365discount i Kastrup. Ulla Ehbrecht, Netto i Himmelev. Mette Grosen, SuperBrugsen i Hørning. (Foto: Henrik Bjerregrav)
dato

De fem finalister til ugebladet Hjemmets kåring af Danmarks sødeste kassedame m/k er fundet, og alle kan nu være med til at stemme på en af hverdagens helte.

I Himmelev, Hørning, Odense, Kastrup og Hedensted er fem kassedamer m/k hver dag med til at sikre, at hverdagens indkøb af dagligvarer bliver en oplevelse lidt ud over det sædvanlige. Her arbejder årets fem finalister i ugebladet Hjemmets kåring af Danmark sødeste kassedame nemlig. Det er den personlige hilsen og nærværet hen over båndet med varer, der betyder noget, når kunderne indstiller deres yndlingsmedarbejdere i supermarkeder og købmandsbutikker til kåringen.  

"Den personlige kontakt er så vigtig, når vi køber ind. Det går igen i de mange indstillinger, vi har modtaget til årets kåring. At få en hilsen og måske en lille sludder sammen med indkøbene - det er virkelig noget, kunderne kan lide,” fortæller Hjemmets chefredaktør, Marianne Gram.  

Med kåringen, der finder sted for 11. gang, ønsker Hjemmet at hylde de mange kassedamer, der får hverdagen til at fungere.  

"De fortjener alle en anerkendelse, og vi skal tænke på dem, når vi stemmer på en af de fem finalister," understreger Marianne Gram.  

Danmarks sødeste kassedame 2024 kåres af læserne og kunderne. Brug stemmesedlen i ugebladet Hjemmet eller gå ind på Hjemmet.dk, hvor man også kan stemme. Stemmesedlen kan sendes til Hjemmet, Story House Egmont, Postboks 252, Strødamvej 46, 2100 København Ø.  

Hjemmet skal have stemmen senest mandag den 29. april.  

Kåringen af Danmarks sødeste kassedame 2024 finder sted i maj. Vinderen af titlen modtager - ud over æren - præmier til en samlet sum af 29.000 kr.  

Her er de fem finalister

Ulla Ehbrecht, Netto i Himmelev
Ulla Ehbrecht har været ansat i Netto i Himmelev ved Roskilde, siden hun i 2018 gik til samtale og blev ansat på stedet. Siden har flere kunder bidt mærke i hendes dedikation for at gøre hverdagen til noget særligt. Det er for eksempel ikke et sjældent syn at se Ulla Ehbrecht iført påskefjer, nissehue, med en fødselsdagsgave eller en pakkekalender til en stamkunde eller i færd med andre opløftende initiativer. Det er ikke kun kunderne, Ulla Ehbrecht forkæler. Hun samler også ind til kollegerne, når nogen stopper og fejrer fødselsdage med romkugler og gaver, når en kollega nogen fylder år.  

“Alle skal føle sig værdsatte”, siger Ulla Ehbrecht, der også har lavet en tavle med billeder af kollegaer, så alle - nye som gamle - kan lære hinanden at kende.  

Mette Nordahl Grosen, SuperBrugsen i Hørning
Mette Nordahl Grosen er ikke bare en kassedame. Spørger man hendes kunder, er hun det mest imødekommende og sympatiske menneske, de har mødt.  

“Jeg har aldrig i mit 43 år lange liv mødt en kassedame som hende.” Sådan skriver én af Mette Nordahl Grosens kunder i sin indstilling til Hjemmets konkurrence om titlen som Danmarks sødeste kassedame.  

Mette Nordahl Grosen har arbejdet i SuperBrugsen i Hørning de sidste syv år, og noget tyder på, at hun i tidens løb har gjort et stort indtryk. Det er nemlig ikke første gang, hun er indstillet til Hjemmets kassedame-konkurrence. I år kan hun bryste sig af at være nået skridtet længere i konkurrencen som én af de fem finalister takket være sine loyale kunder.

Joan Malene Hansen, Rema 1000 i Søhus Odense
“Jeg havde aldrig nogensinde drømt om det,” fortæller Joan Malene Hansen bevæget til Hjemmet. At komme i finalen var svært at forestille sig, da hun var sygemeldt med stress og angst, og næsten udelukkende befandt sig indenfor sit hjems fire vægge. Men alt det ændrede et praktikforløb i den lokale Rema 1000 på. Her fik Joan Malene Hansen fornyet livsglæde, kollegaer, som hun i dag ikke tøver med at kalde ’sin familie’ og kunder, som hun både vender lette og tunge mener med.  

Hun har hurtigt fået en plads i kundernes hjerter, og de der blandt andet beskriver hende som ‘en ener’. I dag er hun fastansat i kassen, og kan til dette forår fejre to års jubilæum i butikken.   

”Her ved jeg, jeg hører hjemme”, siger Joan Malene Hansen, der håber at fejre mange flere jubilæer i Rema 1000 i Søhus. 

Steven Olsen, 365discount i Kastrup
Selvom Steven Olsen har en hård fortid som hjemløs, er han i dag kendt som en kæk, sjov og vellidt ekspedient i 365discount i Kastrup. Arbejdsglæden er ekstra stor hos Steven Olsen, når han hver morgen tager den lange tur fra Gladsaxe til Kastrup. Og det kan mærkes hos kunderne, der ofte går derfra med et stort smil på læben takket være Steven Olsen.   

“Jeg kalder for eksempel de ældre kvinder for ‘unge dame’, og når de så siger deres alder, så siger jeg: ‘Jamen det går jo ikke, at jeg kalder dig for en gammel havgasse’”, fortæller han.  

I dag har han Steven Olsen været fuldtidskassedame i 11 år i et job, der har ændret hans liv.   

“Det betyder alt, at jeg nu kan forsørge mig selv. Jeg føler mig fri til at gøre, som jeg vil,” fortæller Steven Olsen, der har planer om at fortsætte i jobbet, til han går på pension.  

Bente Pedersen, Lidl i Hedensted
I en alder af 75 år blev Bente Pedersen ringet op af butikschefen i Lidl i Hedensted og fik tilbudt jobbet som kassedame. Hun havde netop mistet sin mand, og derfor betød det endnu mere at have et job, som gjorde hende glad. I dag, seks år efter, trives hun i stor stil og har fortsat ingen planer om at gå på pension.   

“Jeg elsker mit job, og jeg elsker mine kunder”, erklærer Bente Pedersen, der sidder ved kassen hver mandag og torsdag og også gerne møder ekstra ind, hvis der mangler en medarbejder. Kunderne er også vilde med Bente Pedersen. De roser hende blandt andet for at være ’et fantastisk menneske’, der ‘spreder humør og glæde’ og vil dem allesammen det bedste.

Kilde: Story House Egmont
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.